Magazín
V magazínu naleznete aktuální články, tipy a novinky, které podporují finanční gramotnost a pomáhají pochopit složité ekonomické koncepty.
Kyberzločinci útočí pomocí SMS, vydávají se za Policii ČR
Kybernetičtí podvodníci opět útočí. Nejvíce ohroženi jsou klienti bank. Tzv. Klikači hromadně rozesílají SMS zprávy jménem Policie ČR s údajným trestním oznámením a odkazem na datové schránky. Ve zprávách nabádají adresáty útoků k přihlašování. Upozorňujeme proto naše klienty i klienty všech ostatních bank na českém trhu, aby byli maximálně opatrní a nereagovali na tyto falešné zprávy. Veřejné instituce ani banky tímto způsobem své klienty nekontaktují.
Pokud se zdá příběh neuvěřitelný, nevěřte mu.
Dezinformace může způsobit skutečnou škodu. Jak ji poznat?
Existuje důvod, proč jsou neuvěřitelné příběhy tak neuvěřitelné. Lidé si často pletou dezinformace a tzv. misinformace, ale jsou mezi nimi zásadní rozdíly. Misinformace je prostě neúmyslná chyba při podávání faktů. Dezinformace je naopak záměrně šířená nepravdivá nebo zavádějící informace s cílem klamat, získat finanční výhody nebo způsobit škodu.
ČSOB děkuje v kampani za finanční vzdělávání
Nejdůležitější investice nám rostou před očima. Pod tímto sloganem spustila ČSOB kampaň o finančním vzdělávání. ČSOB děkuje svým ambasadorům z řad zaměstnanců za to, že chodí do škol a vzdělávají mladou generaci, aby lépe pochopili správu financí a uměli vyhodnotit nebezpečí na internetu. Každé deváté dítě v České republice ambasadoři z ČSOB naučili, jak správně hospodařit s penězmi.
Dejte své heslo pod zámek pomocí vícefaktorového ověřování
Dnes už silné heslo nestačí. Kyberzločinci jsou stále chytřejší a používají triky, jako je phishing nebo sociální inženýrství, aby vaše heslo získali. Naštěstí existuje jednoduchý způsob, jak své účty lépe chránit – vícefaktorové ověřování. To znamená, že kromě hesla zadáváte ještě jeden bezpečnostní prvek – například kód zaslaný na mobil nebo otisk prstu. Tak výrazně snižujete šanci, že se někdo cizí dostane do vašeho účtu. Podle Microsoftu aktivace vícefaktorového ověření snižuje riziko napadení účtu o 99 %! Čím lépe si své účty zabezpečíte, tím větší jistotu máte, že vaše soukromé informace zůstanou v bezpečí.
ČSOB a Policie ČR na Dnu finančního vzdělávání
ČSOB a Policie České republiky je součástí konference Den finančního vzdělávání. Představíme zde naše společné aktivity. Výuku ve školách, nový portál Penězověda, výukovou aplikaci Filip a Filipův pohár. ČSOB přináší komplexní vzdělávací program již od roku 2016 v rámci výuky na školách. Zaměřujeme se na rozvoj finančních a digitálních dovedností a osvětu v oblasti udržitelného rozvoje. Pokud budete mít jakýkoliv dotaz k našim aktivitám, stavte se za námi na stánku ČSOB. Pokud jste se konference nemohli zúčastnit, napište nám na emailovou adresu: financnigramotnost@csob.cz.
Spustili jsme penězovědu.cz
Skupina ČSOB a společnost Mastercard vytvořily komplexní vzdělávací portál o financích Penězověda. Určený je zejména pro učitele a rodiče, kteří na něm najdou vše, co potřebují pro výuku finanční gramotnosti ve školách a v rodinách. Společným cílem společností ČSOB a Mastercard je pomoci v tom, aby se výuka finanční gramotnosti stala pevnou součástí školního vyučování.
Podvodný e-shop – aneb „kdo chce víc, nemá nic“
Pohodlné nákupy veškerého zboží z domova s doručením až ke dveřím jsou už běžnou rutinou. Stejně tak jako zakládání falešných e-shopů podvodníky. Nelze konkretizovat druh zboží, na který se podvodníci zaměřují. Může jít o běžné, sezonní, ale i nedostatkové zboží. Hlavním vodítkem, které by nás mělo upozornit, že je něco špatně, je nízká cena, nebo zboží, které jinde není. Levné neznamená ověřený e-shop.
Smishing – textující „rybář“
I v tomto případě útočník loví citlivá data, ale využívá k tomu formu textové komunikace. Přijde Vám zpráva do Messengeru, na Whatsapp, do e-mailu. Útočník má jediný cíl a to je přesměrovat Vás z těchto komunikačních platforem na falešnou stránku. Ta bude k nerozeznání od originální internetové stránky Vaší banky, e-mailového účtu, portálu identity občana či platební brány pro zadávání dat z platební karty. Způsobů jak se nás snaží přesvědčit, že mám na falešný odkaz kliknout je obrovské množství. A některé jsou velmi uvěřitelné.
Vishing – volající „rybář“
V tomto případě se nás snaží útočník ulovit pomocí telefonického hovoru. Využívá k tomu lidskou důvěřivost, kterou podepře naléháním a předstíraným ohrožením našich peněz. Bankéř, technik z bezpečnostního oddělení banky či policista Vám sice může zavolat, ale NIKDY po vás nebude chtít součinnost s aktuální záchranou vašich peněz. To udělá banka sama, automaticky a vy nemusíte peníze vybírat ani je někam převádět. Banka Vám ale může doporučit, ať neděláte nějaký úkon. Např. nepřevádíte peníze na účet, který byl použit v minulosti při podvodu.
Phishing – aneb útočník „rybaří“
Jak už název napovídá, jedná se o podvodnou techniku, při které se útočník snaží z velkého rybníku plného internetových uživatelů vylovit citlivá data těch nepozorných. Nejčastěji to jsou osobní informace a citlivá data jako přihlašovací údaje k internetovému bankovnictví a jiným účtům a profilům a informace z platebních karet. Snaha může být také opačná. Tedy dostat škodlivý program do zařízení poškozeného.
ČBA varuje před útoky na klienty českých bank
Česká bankovní asociace (ČBA) upozorňuje na pokračující nárůst kybernetických útoků, které cílí na klienty bank po celé České republice. Jen za prvních sedm měsíců tohoto roku bylo napadeno 49 436 klientů, což představuje nárůst o 37 % oproti stejnému období loňského roku.
Policie ČR varuje před novou a velmi sofistikovanou vlnou internetových podvodů
Aktuálně se v České republice šíří nová a velmi sofistikovaná vlna internetových podvodů. Podvodníci se prostřednictvím hlasového automatu v telefonním hovoru vydávají za pracovníky Ministerstva financí či Finanční správy a informují o přeplatku na dani.
Volač a Klikač znovu v akci, tentokrát cílí na vaši platební kartu
Kyberpodvodníci nezahálí a aktuálně přichází s novým typem podvodu, který začíná rozesláním podvodného odkazu s apelem k aktualizaci bankovní aplikace. Pokud na něj kliknete, stáhnete si podvrženou aplikaci. Tato aktivita slouží jako impulz pro podvodníky k tomu, aby vás telefonicky kontaktovali a pod záminkou napadení vašeho účtu vás přiměli ke stažení další podvodné aplikace. A také k získání PINu k vaší kartě. Následně jste požádání o položení vašeho mobilního zařízení na vaši platební kartu. Telefon skrze čtečku NFC čipu přečte a přenese údaje o vaší kartě na zařízení útočníka, který již v danou chvíli stojí u bankomatu a vybírá z vašeho účtu hotovost.
Naši partneři


